Ved du noget om Game of Thrones?

Nu har jeg kogt rabarbergrød igen.

Og hvad så, med det der Game of Thrones? Hvad sker der for det? Har lige set afsnit 10, sæson 2, og jeg har nogle spørgsmål.

Theon Greyjoy sidder i Winterfell. Han vil holde det med 20 mand, mod 500 der står og trutter udenfor murene. Fordi ellers bliver hans far skuffet. Fint nok, whatever Theon, det bestemmer du selv. Han holder herefter en opmuntrende tale for de 20 mænd, som så slår ham bevidstløs, putter en sæk over hans hoved og siger “nu tager vi hjem”. Jeg går ud fra de ikke gad dø i dag? Her er mit spørgsmål: hvorfor en sæk over hans hoved? Vil de tage ham med hjem? Vil de udlevere ham til de 500 udenfor, for selv at slippe igennem? Det ser vi ikke. Men hvordan slipper de ellers igennem?

Fjols? What is dead shall never die? Tro på det, Theon…

Og senere ser vi så Bran og lillebror komme op fra skjulet i kælderen. Og nu er Winterfell brændt ned til grunden og tilfældige tjenestefolk ser ud til at være slået ihjel? Hvad? Hvorfor? og frem for alt hvem??

Gjorde de 20 det, inden de gik? Og hvis ja, hvordan kunne de så brænde en borg ned, med 500 mænd udenfor, og selv slippe væk?

Var det de 500? Og hvis ja, hvordan vil de så forklare det til Robb Stark, som da vist havde sendt dem ud for at 1)befri Winterfell og 2)befri sine småbrødre? Hvordan vil de 500 så forklare, at de smadrede hans borg, brændte den ned og myrdede alle tjenestefolkene, og de fandt IKKE hans småbrødre?

Hej King of the North. Ja, øeh, vi har brændt din borg og myrdet dine livegne og vi fandt ikke dine brødre, men ellers kan vi sagtens følge en ordre! What´s next?

Er der noget jeg har misforstået? Var det 500 helt helt andre mænd der stod udenfor?? Og hvis ja, hvorfor lod DE så de 20 slippe igennem med Theon i en sæk?

Og var det sidste afsnit i denne sæson??

Om julesrules

www.thejulesrules.dk
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , . Bogmærk permalinket.

33 svar til Ved du noget om Game of Thrones?

  1. Tina siger:

    Ja… Håber på at bogen vil give lidt svar når den kommer på dansk…:-/

  2. Pollyanna siger:

    Må blive dig svar skyldig. Har set afsnit 2.10, men i febertåge(og faldt vist også i søvn halvvejs…) og jeg kan lissom forstå på dine spørgsmål, at der vist er basis for at se dette afsnit igen… Har tænkt mig at købe bog boxen i USA. Synes det er en ret sej serie, men der er godt nok mange personer at holde styr på.

    • julesrules siger:

      Jeg har efterhånden styr på personerne. Det er mere deres opførsel der efterlader mig med spørgsmål… Jeg tror bestemt man vil få mere ud af at læse bøgerne.

  3. Frederikke siger:

    Altså min teori er, at der ikke var 500 mænd udenfor og det bare var for at narre Theon Greyjoy. Ellers giver det ikke mening.

    • julesrules siger:

      Men hvem ville narre ham? Og hvem blæste i det irriterende horn hele natten? Og hvem brændte så borgen ned? De 20 inden de skred? Men hvorfor ville de narre Theon?

  4. carina siger:

    Det er ikke robs mænd som er udenfor det er Boltons/Ramsay snow, sådan nogen som flår deres fjender, han skal giftes med “arya” eller er det først næste bog?.
    Derud over så er Bran og Rickon stukket af fra Theon, som ikke kan finde dem. Theon slår så et par møller-børn ihjel (han ved de er der for han har dusket møllerens kone) og hænger dem op på muren så han ikke ser dum ud ved at have ladet to små børn stikke af. De er bare ikke stukket af de har gemt sig i krypten.
    Rob er for langt væk til at have nogen indflydelse på det som sker, det kan anbefales at læse bøgerne på engelsk 🙂

  5. carina siger:

    Altså nu havde jeg lige skrevet en lang kommentar.

    Hmm kan ikke huske at de 20 forrådte Theon, men de 500 er Boltons (eller snarere Ramsey Snow, boltons bastard en grimmer karl) syntes egentlig bare at de tilbageværende tjenestefolk slog Theon ihjel (men han er ikke død -det skal man bare tro)
    Theon troede Rickon og Bran var stukket af, han prøvede at fange dem, men slog nogle møller-børn ihjel og hængte dem op så folk skulle tro han havde fanget dem (han havde dusket møller-konen derfor vidste han børnene havde rette alder)
    Bran og Rickon havde i mellem tiden bare gemt sig i krypten (som kun få kender/tør gå i)

    Læs bøgerne, de kan sagtens klares på engelsk.

  6. Maja Kirstine siger:

    Præcis mine tanker da afsnittet var slut….hvorfor den sæk? Tog de de hemmelige tunneller, som der blev snakket om? Hvem var det der var udenfor de mure? Og hvorfor brændte de borgen ned, hvis det var Robs mænd? Slog hun ham den gamle ihjel, eller gjorde han det selv? Hvor langt kan Hodor egentlig gå? Hvordan kom hun ind i det tårn? Og mindst lige så vigtigt – hvordan kommer hun ud? Hvor store skal de drager egentlig være før de kan gøre nogen ordentlig skade? Hvad laver de mon inde i det skatkammer?

  7. Cecilie siger:

    Jeg ved det ikke. Jeg er i gang med første sæson af The Mentalist og forstår ikke, hvorfor der er så lidt om ham Red John når alle afsnittene i serien på en måde er navngivet efter ham.

    • Julie siger:

      Fordi han er en klam satan. Jeg så ET afsnit hvor han var lidt med og har ikke set den serie siden.

  8. Trine Kok siger:

    gotta love it!
    Jeg hører for øjeblikket 1’eren på lydbog, og hækler imens. Kan se på fastheden i mit hækletøj hvornår historien når sine højdepunter….

    • Julie siger:

      God ide med lydbøger. Har haft lånt 1’eren som ebog men kan ikke samle mig om den pt åbenbart.

      • emma siger:

        jeg synes også lydbog lød som en god ide… men jeg kan ikke helt holde oplæseren ud.. så jeg lyttede den aldrig færdig. Men så fik jeg bare kæresten til at fortælle mig hvad der skete ned til sidste detalje 🙂 Ham kan jeg nemlig godt holde ud at høre på…

      • julesrules siger:

        En stor fordel i et parforhold 🙂

  9. linnea siger:

    Kære Julie – jeg har ellers aldrig været til fantasy men for nylig faldt jeg over 1. sæson af GofT og jeg var bare TOTAL solgt!!!! Den var totalt vanedannende og jeg slugte det bare i een køre. Og blev dybt deprimeret da jeg fandt ud af at i følge diverse medier ville gå laaang tid før 2 sæson kom på dvd. Nu kan jeg forstå at du har set 10. afsnit af sæsont 2 – hvordan kan det gå til?? Jeg har ikke nærlæst dit referat, kun skimmet, for jeg kunne jo godt regne ud at det ville indeholde ‘spoilers’. Mange hilsner fra en stor fan af Game of thrones og Nicolai Coster – selvom han smider små børn ud af vinduet og dusker søsteren, tsk, tsk

  10. Julia siger:

    Julie… Spoiler-alert, yes? Argh. KøS

  11. Anne Christine siger:

    Hah – har ikke set et eneste afsnit. Men læste første bind som e-bog da jeg var på Tenerife. Var instantly hooked og nød det helt vildt. Bestilte bind to da jeg kom hjem som alm. engelsk bog. Og afleverede den igen. Af en eller anden grund gider jeg pludselig ikke mere læse om hende dragedullen og de der underlige ulve der ikke har nogen funktion og den der vinter der lader vente på sig. Til gengæld lyder det lidt som om tv-serien heller ikke er noget jeg skal abonnere på.

    Men så læser jeg bare Dommedag Als i stedet for. Den er godt nok spændende, selv om der er et totalt fravær af drager.

    • julesrules siger:

      Ai, jeg synes serien er super super mega fed! Misforstå mig endelig ikke. Det var kun lige det her afsnit, som efterlod en masse åbne spørgsmål. Se den!

  12. sidsel siger:

    Læs de sidste 100 sider af bog 2, der står det i 😉

  13. Annie siger:

    Ajmen Theons mænd gjorde det der med sækken for at holde ham i ro, mens de brændte borgen af, myrdede tjenestefolk og stak af via hemmelige tunneller.

    Jeg har læst den første bog og synes at serien gengiver bogen med ret minutiøs præcision, der er ikke meget baggrundsinfo at komme efter der, desværre.
    Men eftersom 10. afsnit var det sidste i sæson to og det er til at tude over hvor længe der er til tredie sæson går i liften, så læser jeg lige de sidste bøger alligevel mens jeg venter.

  14. karinott siger:

    Ja, altså, jeg har læst alle bindene på engelsk, og lige præcis de spørgsmål, skal du nok få svar på. Men foreløbig er serien på 6 bind, og den er slet ikke skrevet færdig, så man kan vist lige så godt vænne sig til løse ender…

  15. Pingback: Sommerferielæsning | Om livet i al almindelighed

Der er lukket for kommentarer.